Airbag, nazývaný také airbag, je bezpečnostní zařízení, které chrání cestující před zraněním při dopravních nehodách.
Funguje na principu rychlého nafouknutí speciálního polštáře vzduchem v okamžiku nárazu, který vytvoří měkkou bariéru mezi tělem a tvrdými částmi, jako je palubní deska nebo volant. Tím se snižuje riziko vážných zranění, zejména hlavy a hrudníku.
První pokusy o vývoj airbagu se datují do 50. let 20. století, ale zásadní průlom se podařil až v 60. letech. Tehdy dva inženýři, John W. Hetrick a Allen K. Breed, nezávisle na sobě podali patenty, které se staly základem moderních airbagových systémů. První automobily s airbagy se objevily v 70. letech 20. století a v 90. letech 20. století byly již široce používány.
Význam airbagů nelze přeceňovat. Důležitou roli hrají bezpečnostní pásy, které výrazně snižují riziko vážných zranění a úmrtí při nehodách. Kromě toho došlo v posledních 50 letech také k celkové zvyšování bezpečnostních standardů .
Ačkoli jsou airbagy spojovány především s automobily, experimentuje se s nimi i na motocyklech. Objevují se první pokusy o integraci airbagů přímo do motocyklů nebo do jezdeckého oblečení, které by pomohly ochránit jezdce při nehodě. Tyto inovace samozřejmě ještě zdaleka nejsou zavedeny v masovém měřítku, ale i to jednou přijde.
Airbagy jsou klíčovým bezpečnostním prvkem, který výrazně zvyšuje ochranu cestujících při různých typech nárazů. Jejich mechanismus funguje na základě senzorů, které detekují náraz a aktivují pyrotechnický systém pro okamžité nafouknutí.
Celý proces probíhá v řádu milisekund, což umožňuje rychlou a účinnou ochranu různých částí těla. Proto dnes ve vozidlech najdete několik typů airbagů, které se liší umístěním a ochranou proti specifickým rizikům. Historicky nejstarší a nejrozšířenější jsou čelní airbagy určené pro řidiče a spolujezdce.
Tyto airbagy jsou umístěny uprostřed volantu a na palubní desce. Aktivují se při čelním nebo mírném bočním nárazu a chrání hlavu a hrudník.
Doplňují je boční airbagy, které jsou nejčastěji integrovány do sedadel nebo dveří. Ty se nafouknou při bočním nárazu a poskytují ochranu hrudníku a pánve, tentokrát z boku. Dále je doplňují hlavové airbagy.
Objevují se vpředu i vzadu na bocích, obvykle ve sloupcích vozu nebo nad okny. Jak jejich název napovídá, poskytují ochranu hlavy při bočním i čelním nárazu. Posledním typem jsou kolenní airbagy umístěné pod palubní deskou před řidičem i spolujezdcem. Jejich úkolem je chránit dolní končetiny.
Airbagy významně přispívají k prevenci zranění, ale mohou mít i svá rizika a nevýhody. To platí zejména v případě, že jsou používány nesprávně nebo když řidičské návyky .
Jedním z nejdůležitějších faktorů je správná poloha při sezení. Řidič by měl sedět vzpřímeně s rukama na volantu v poloze a v dostatečné vzdálenosti od sebe. Pokud je příliš blízko volantu, může při aktivaci airbagu dojít ke zranění.
Druhou důležitou zásadou je používání bezpečnostní pásy protože airbagy jsou navrženy jako doplněk k bezpečnostním pásům, nikoli jako jejich náhrada. Pokud není bezpečnostní pás řádně zapnutý, může být airbag dokonce potenciálním zdrojem zranění. Děti mladší 12 let by také neměly sedět na sedadle spolujezdce s aktivovaným čelním airbagem.
Pokud již dítě musí sedět vpředu, měla by být autosedačka umístěna proti směru jízdy a přední airbag musí být deaktivován. Je také důležité, aby na volantu nebo palubní desce nebyly žádné volně položené předměty, protože při aktivaci airbagu mohou způsobit zranění.
Nezapomeňte také pravidelně kontrolovat stav airbagů a po nehodě je vždy vyměňte. Kontrola je důležitá zejména při koupi ojetého vozu, kdy je třeba prověřit jeho historii. Vyvarovat byste se měli také neodborných zásahů, které by mohly ovlivnit funkci airbagů, například dbát na opatrnost při výměně volantu.
Pocit bezpečí v autě není jen o airbagu, ale také o komplexním pohledu na bezpečnost. To se týká způsobu jízdy, jeho technického stavu i výbavy.
Základem je defenzivní styl řízení kdy řidič bere v úvahu možné chyby ostatních účastníků silničního provozu a snaží se jim vyhnout. To znamená udržovat bezpečný odstup od ostatních vozidel, sledovat dopravní situaci a rychle reagovat.
Důležité je také nosit obuv vhodnou pro aktuální počasí a roční období. V zimě jsou nezbytné zimní pneumatiky, které zajišťují lepší trakci na sněhu a ledu. V létě jsou nejlepší letní pneumatiky, které si lépe poradí s vysokými teplotami a mokrou vozovkou. Správná volba a stav pneumatik mají ve skutečnosti zásadní vliv na brzdnou dráhu.
Moderní automobily již také využívají řadu technologií, které zlepšují ovládání vozidla. Nejzákladnější z nich je ABS neboli protiblokovací systém, který zabraňuje zablokování kol při prudkém nebo silném brzdění.
Důležitý je také elektronický stabilizační systém ESP, který pomáhá udržet vůz na silnici při smyku tím, že automaticky reguluje brzdění jednotlivých kol. Pro prevenci nehod jsou pak důležité i další systémy, jako je asistent pro udržování v jízdním pruhu, adaptivní tempomat a automatické nouzové brzdění.
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 19.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 14.11.2024